Noutăți

Erasmus - Mobilitate 1

sigla erasmus

Erasmus+ este programul Uniunii Europene pentru educație, formare, tineret și sport în Europa. Cu un buget de 14,7 miliarde de Euro, programul oferă unui număr de peste 4 milioane de europeni posibilitatea de a studia, de a se forma și de a dobândi experiență în străinătate. Programul nu li se adresează numai studenților sau elevilor, el oferind oportunități pentru diverse categorii de persoane și organizații.

Școala Gimnazială Numărul 19 Brașov a avut șansa de a face parte din școlile ale căror proiecte au fost aprobate în anul 2019. Echipa implicată în scrierea proiectului a pornit de la o analiză reală a necesităților școlii, elevilor, dar și a nevoii de perfecționare a cadrelor didactice, nu numai prin intermediul cursurilor de formare urmate la nivel local, județean sau național, impunându-se și nevoia schimbului de experiență și a formării la nivel internațional. Așadar, a fost redactat proiectul intitulat Optimizarea procesului educativ prin mijloace moderne specifice sec. XXI (Improvement of the educational process by means of modern technological tools specific to the 21st century).

Dat fiind faptul că trăim într-o lume în continuă mișcare, mai ales din punct de vedere tehnologic, o lume în care digitalizarea ne ține captivi la fiecare pas, în care totul pare a putea fi ușor de rezolvat prin apăsare de butoane sau prin instalare de aplicații pe telefon, tabletă sau calculator, necesitatea unor cursuri de formare pentru cadrele didactice ale școlii în această direcție a venit ca o prioritate.

Programele de mobilitate sunt extrem de importante. Prin ele se crește motivația profesorilor în ceea ce privește activitatea de predare deoarece intră în contact cu alte cadre didactice din alte țări, fac schimb de bune practici și pot aplica alte metode învățate de la membri ai altor instituții și culturi. De asemenea, mobilitățile internaționale au drept efect scăderea gradului de scepticism al profesorilor cu privire la metode pedagogice alternative. Profesorii participanți iși prezintă propriile proiecte sau cele în care instituția de învățământ pe care o reprezintă este implicată, lucru care le sporește încrederea în propriile forțe și eforturi.

Un lucru benefic pentru cadrele didactice participante la programe de formare în afara țării îl constituie posibilitatea de a-și dezvolta sau îmbunătăți competențele de comunicare în limbi de circulație internațională.  Mai mult chiar, diferențele dintre limbi nu mai constituie un obstacol în desfășurarea programelor de mobilitate, ci, de fapt, încurajează inovarea în comunicare, deoarece profesorii folosesc mijloace complementare pentru a promova comunicarea atunci când abilitățile lingvistice comune nu sunt suficient de puternice. Motivația pentru învatarea de noi limbi străine este transmisă și elevilor.

În vedere asigurării celor mai bune condiții de formare, echipa de proiect a ales cu mare atenție cursurile pe care să le urmeze cadrele didactice participante la mobilități.

Prima mobilitate din cele doua incluse în proiect s-a desfășurat in perioada 11-15 noiembrie 2019, la ITC, Praga, Republica Cehă. ITC reprezintă o instituție care oferă o varietate mare de cursuri de formare a cadrelor didactice, și nu numai, din toate colțurile lumii. Echipa este formată din traineri cu un grad mare de profesionalism, colaboratori ai centrului, oameni pasionați de ceea ce înseamnă provocarile societății cunoasterii.

Dimineața primei zile a început cu familiarizarea cu locul. O clădire superbă, modernă, aflată la câteva clădiri distanță de locul de cazare, sugerat tot de ITC. Oamenii au fost extrem de primitori. Am cunoscut echipa ITC și ceilalți cursanți veniți din Spania, Italia, Germania, Cipru, Grecia și România. Brașov le era un oraș cunoscut, unii dintre organizatori îl vizitaseră deja. Am trecut prin procesul de înregistrare si totul a fost minunat încă de la început. Toata lumea este cu zâmbetul pe buze.

Cursul începe cu prezentarea tuturor, participanții numesc aplicațiile digitale pe care le folosesc la clasă si constatăm cu ușoară frustrare ca nu prea suntem digitalizați. Am aflat de un număr mare de aplicații folosite în diverse materii și la orice nivel. Printre ele se numără Classdojo, Lim, Prezi, Powtoons, Animoto, Quizlet, Kahoot, SPSS și multe altele.

Prima aplicație abordată este Adobe Spark. Se folosește pentru creare de postere, pentru reclame și alte metode de evaluare. La final toată lumea își prezintă produsul muncii. Noi am creat postere pentru a promova un târg de Crăciun. A fost o temă extrem de interesantă și ne-a deschis apetitul pentru joacă cu aceste unelte. Se pot face atât de multe lucruri interesante la clasă și sunt convinsă că elevilor noștri le va plăcea să utilizeze această jucărie digitală.

A doua aplicație pe care o utilizăm este Canva. Este o unealtă pentru prezentări, cursuri, logouri și postere, o unealtă foarte populară deoarece rezoluția imaginilor și a fotografiilor incluse în prezentări este foarte ridicată. Vom crea propria noastra propunere de prezentare sau promovare a unui eveniment.

Am învățat cum să creăm un avatar, cum să ne cautăm resurse pentru lecții, am învățat chiar să programăm puțin si am discutat, de asemenea, aspecte legate de siguranța pe internet dar și alte aspecte legate de mediul online. 

Un alt modul al cursului are de-a face cu code.org, adică scrierea de programe.  Urmărim dezvoltarea minții umane de-a lungul timpului în ceea ce privește felul în care se folosește de date/ informații, până ajungem la abilitațile de azi. Urmarim un video foarte interesant intitulat What most schools don’t teach https://www.youtube.com/watch?v=nKIu9yen5nc , un video despre cei care și-au facut un nume în IT și impresiile lor.

Ne-am jucat cu folos, am văzut cum se programează și cum să facem legatura între joacă și viata reală, aratându-le copiilor lucruri ce țin de programare. Am lucrat 10 nivele în joc cu succes, drept pentru care am și primit un certificat!

A fost o activitate extrem de interesantă. Foarte multe informații au fost noi, lucruri despre care auzim prima dată. Impresiile sunt dintre cele mai bune. Avem in fața noastră un trainer extrem de plăcut, un om degajat si simpatic, deschis la întrebările noastre, care știe foarte bine ceea ce face si ce ne arată, reușind să ne furnizeze informațiile foarte eficient.

Avalanșa de informații continuă. Aflăm de Prezi, o aplicație extrem de utilă pentru reralizarea de prezentări, apoi descoperim modalități digitale de a elabora și de a administra teste. Desigur, nimic în lumea digitală nu se intâmplă fără riscuri care ne pot afecta sănătatea fizică, dar, mai ales, mentală.

Există probleme legate de siguranța pe internet. Prima și cea mai mare este, evident, cyberbullying. Rețelele sociale pun o presiune imensă, totul este distorsionat: timpul, locul, impactul. Toate acestea puse la un loc au consecințe imense asupra copiilor și tinerilor, mai ales. În aceste cazuri, relația familie-profesor- elev trebuie să funcționeze perfect pentru a putea ajuta victima.

A doua jumatate a zilei este dedicată unei vizite la un liceu de informatică, din câte am înteles de la traineri, cel mai digitalizat liceu din Praga si unul din cele două singure licee de acest fel din Cehia. Liceul are cursurile organizate pe 3 specializări: General IT, Technical Studies and Cyber security. Alegerea acestor domenii a fost impusa de piața muncii, si Cehia confruntându-se cu aceeași lipsa de specialiști în acest domeniu ca și celelalte țări europene. Școala are 642 de elevi, 61 de profesori dar, de fapt, are 120 de angajați. 564 elevi au optat pentru acest liceu, însa doar 168 au fost acceptaîi. Un lucru foarte interesant este faptul că unii elevi ai școlii sunt în același timp elevi dar si angajați, vorbitorul nostru, un proaspăt absolvent al liceului functionând și, el in timpul anilor de studio, în această dublă ipostază. Liceul colaborează cu companii care au nevoie de specialiști, de aici și această implicare a lor ca job cu jumătate de normă pe langă aceste companii.

Ceea ce face acest liceu unic în Cehia este felul în care sunt pregatiți viitorii specialiști în securitate cibernetică. Pentru a fi in stare să protejeze un sistem informatic, elevii sunt întâi încurajați să îl hack-uiasca, să îl atace. Au și un loc special amenajat pentru acest lucru și anume un laborator foarte performant, cu computere protejate și delimitate între ele de paravane, unde elevii se atacă intre ei și învată astfel cum să își protejeze sistemul.

Un alt laborator cu o dotare uluitoare este cel de realitate virtuală. Elevii liceului au lucrat la o machete 3D în care au reprodus lagărul de concentrare de la Auschwitz. Au transpus acea machetă apoi în realitate virtuală și acum participă cu ea la diverse expoziții, în muzee, unde oamenii pot testa, măcar în VR, o mica parte din ceea ce au trăit victimele Holocaustului.

Copiii lucrează acum la un proiect mare, care a devenit și o specializare între timp, și anume The Internet Of Things. Elevilor li s-a construit în interiorul școlii o casă în toată regula, cu toate încăperile necesare, pornind de la hol, baie bucătărie, dormitor pe care elevii, împreună cu profesorii lor, o digitalizează complet. Totul este controlat prin monitoare, panouri și un server uriaș și pare desprins dintr-un film știintifico-fantastic.

De fapt, totul este despre proiecte în acest liceu. În momentul de față, aici se deruleaza în același timp, 150 de proiecte, căutându-se mereu oportunități pentru elevi. De aici și implicarea elevilor în partea de management.

Școala colaborează cu ITC, gazda noastră la Praga, unele dintre cursurile acestei companii tinându-se la liceu.

Ni se oferă un tur al liceului, aflăm detalii foarte interesante despre felul în care se desfasoară o zi obisnuită din viața acestor adolescenți. Ceea ce ne frapează încă de la început este faptul ca toți elevii poartă papuci de casă. În turul nostru dăm peste un vestiar imens în care fiecare elev are o cușetă, acolo își lasă pantofii de stradă odată cu intrarea in liceu și se schimbă în papucii de interior, o regulă care am înteles că este generală în Cehia și, a cărei încalcare, atrage dupa sine sancțiuni. Este evidentă preocuparea pentru confortul copiilor, pentru a-I face sa se simtă ca acasș în mediul școlar.

Programul de studiu începe la 8 si sunt zile în care se termină la ora 17. Au o pauză de masă de 1 oră, timp în care fie își manâncă mancarea de acasă, fie fac apel la o doamnă foarte draguțâ care le pregăteste mâncarea în cantina școlii și care îi așteaptă mereu cu mâncare delicioasă și cu surprize foarte placate. Cu mare drag ni s-a vorbit despre ea și am aflat de la cei doi elevi care ne-au condus, că este extrem de iubită. Clasele sunt obișnuite ca încaperi, similare celor din România, excepție făcând aceste laboratoare speciale unde se desfasoară orele de specialitate.

Elevii au la dispozitie și un club al lor unde se duc în cazul în care nu se ține vreo oră sau dacă doresc să se relaxeze dupa scoală. Și acea încăpere este înțesată de calculatoare foarte performante, de fotolii comode, locul fiind foarte căutat mai ales de cei care lucrează la îmbunătăirea unor jocuri și care merg acolo să exerseze sau pur si simplu să se joace. Au si o masă de tenis de masa și o sală de sport cum nu am crezut că voi vedea vreodată într-o școală.

Nu au uitat să ne specifice gazdele noastre că datoreaza totul directorului școlii, pe care, din păcate nu am avut șansa să îl cunoaștem, fiind plecat din Praga, un om care încurajează orice proiect, care este extrem de deschis și care sprijină orice initțativă bună în rândul elevilor. Face o treabă minunată, din ce am văzut noi. Sunt pe coridoare multe vitrine cu diplome, cupe și alte distincții. 

Am încheiat ziua, unii din noi cu dorința de a ne mai naște o data, pentru a avea șansa să fim liceeni într-o asemenea școală!

A patra zi a mobilității începe cu trainerul Morgan, profesor de tehnologia informației la diferite școli din Praga, de asemenea trainer la ITC de aproape 10 ani. Am lucrat cu WEEBLY și am aflat informatii suplimentare despre QUIZIZZ. Am lucrat împreună la crearea unei pagini web  pe care o vom prezenta în faza de evaluare. Ne putem crea propriul conținut pe internet, vizibil pentru oricine, pe weebly, intitulat www.scoala19bv-erasmus.weebly.com. Toată ziua de curs a fost dedicată acestui site pe care am invațat să scriem conținut, să adaugăm logo-uri, hărți, galerii cu poze, videouri, muzică și multe altele. Munca ne-a fost rasplatită- acum avem un site unde ne putem împartăși experiențele legate de prezența noastră aici, la ITC Praga.

Ultima zi este dedicată perioadei de evaluare. Colegii își prezintă produsele muncii lor. Facem cunostință cu școlile de unde ei provin, cu proiectele pe care le desfasoară, cu rezultatele lor deosebite legate de Erasmus+. Apar alte aplicații despre care discutăm: padlet.com, blogger.com, wic.com, quizlet.com, studio.code.com.

Terminăm cursul foarte încantați de tot ce am învațat. A fost o experientă care ne-a îmbogățit din toate punctele de vedere. Am cunoscut oameni minunați, am schimbat adrese de email și nu numai și ne-am propus să ținem legatura și pe viitor și să ne întâlnim în proiecte de orice fel.

Rămas bun, ITC! Rămas bun, Praga!

 

Program

 PROGRAM AUDIENȚE:

Director,
prof. ȘTIUCĂ-LEFCENCU ADRIANA

Luni:  15.00-17.00

Miercuri:  8.00-10.00

Director adjunct,
prof. POPA MARILENA

Marți:  15.00-16.00

Vineri:  10.00-11.00

Revista școlii

revista16

Galerie foto

Galerie foto

Vineri
03 Mai
Ziua Mondială a Libertății Presei

Contact

Adresă:   Aleea Lăcrămioarelor nr.2
Telefon:   0268 329007
Fax:   0268 329007
Email:   Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

 

Program secretariat cu publicul:

Marți: 10-15

Joi: 10-15